bannner fho bannner kopd bannner

Integracja sensoryczna

Jest terapeutyczną i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi. To skomplikowany proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów (dotyk, układ przedsionkowy odbierający ruch, czucie ciała czyli propriocepcja, węch, wzrok, słuch, smak), następnie organizuje je i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w celowym i zakończonym sukcesem działaniu.

Terapia zaburzeń Integracji Sensorycznej

Polega na takim stymulowaniu układu nerwowego, aby dać mu możliwość właściwej pracy, czyli prawidłowego odbierania, przetwarzania i odpowiedzi na bodźce płynące ze środowiska i naszego ciała.

Jak rozpoznać zaburzenia Integracji Sensorycznej?

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej są możliwe do rozpoznania przez rodziców i nauczycieli. Mogą to być:

  • trudności w koncentracji
  • wycofywanie się z kontaktów społecznych
  • zaburzenia napięcia mięśniowego
  • maluch szybciej się męczy
  • zaburzenia mowy
  • trudności w założeniu nowych ubrań
  • niezgrabność ruchowa
  • słaba koordynacja ruchowa
  • trudności w próbowaniu nowych potraw
  • unikanie dotykania niektórych faktur, np. piasku, kaszy
  • unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami
  • problemy z koordynacja ruchowa, posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami
  • nieprawidłowy chwyt długopisu
  • nadwrażliwość na dźwięki, nadwrażliwość na światło
  • trudności w nauce czytania lub pisania
  • trudności z wypełnianiem poleceń
  • problemy z nauką jazdy na rowerze
  • unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli, lub nadmierne poszukiwanie tych zabaw
  • kłopoty z przepisywaniem z tablicy, gubienie liter, sylab
  • mylenie stron prawa-lewa, szczególnie gdy dziecko nie ma czasu na zastanowienie
  • niski próg tolerancji na bliskość innej osoby

Dzięki starannie dobranym, celowym i sprawiającym przyjemność ćwiczeniom w ramach terapii, dziecko może poprawić:

  • zdolności wzrokowe i słuchowe
  • sprawności w zakresie dużej i małej motoryki
  • uwagę i koncentrację