Procedury dotyczące bezpieczeństwa dzieci w Przedszkolu „Wesołe Krasnale”
Podstawy prawne stosowanych procedur
- Konstytucja Rzeczypospolitej art. 72;
- Konwencja o Prawach Dziecka art.3, art. 19, art. 33;
- Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 13 maja 1983 r.
- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r., Nr 6, poz. 69 z późn. zmianami);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełnić organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. nr 12, poz.67);
- Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty-art.95a (Dz.U. z 2004 r, Nr 256, poz.2572, z późn. zm.);
- Statut Przedszkola Niepublicznego „Wesołe Krasnale” w Warszawie
Cel główny
Wprowadzenie procedur dotyczących bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu „Wesołe Krasnale” znajduje swoje uzasadnienie w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo każdego dziecka objętego opieką naszej placówki. W sytuacjach trudnych oraz zagrażających bezpieczeństwu dziecka nauczyciele i pozostały personel przedszkola są zobowiązani postępować zgodnie z przyjętymi procedurami Rodzice zobowiązani są znać i przestrzegać postanowienia niniejszego dokumentu.
W celu zapewnienia sprawnej organizacji pracy oraz przepływu informacji pomiędzy organami przedszkola oraz całym środowiskiem przedszkolnym, a przede wszystkim zapewnienia bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu, stosuje się następujące procedury:
- I PROCEDURA dot. organizacji zajęć dydaktycznych opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych
- II PROCEDURA dot. bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu
- III PROCEDURA dotyczy przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola
- IV PROCEDURA dotyczy przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko z przedszkola chce odebrać rodzic/opiekun prawny będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków
- V PROCEDURA dotyczy przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola
- VI PROCEDURA postępowania z dzieckiem, który ma dolegliwości zdrowotne podczas pobytu w przedszkolu
- VII PROCEDURA dotycząca zabaw w ogrodzie, spacerów i organizowania wycieczek poza teren przedszkola
- VIII PROCEDURA dotyczy postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku dziecka w przedszkolu
- IX PROCEDURA dot. postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i przejawiającym agresję
- X PROCEDURA wspierania rozwoju dziecka nadpobudliwego
- XI PROCEDURA dot. postępowania w przypadku sygnałów wskazujących na zaniedbywanie dziecka
- XII PROCEDURA dotycząca kontaktów z rodzicami
- XIII PROCEDURA dotyczy bezpieczeństwa przeciwpożarowego
- XIV PROCEDURA awaryjna w przypadku pożaru
I PROCEDURA
dot. organizacji zajęć dydaktycznych opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych
- Czas pracy przedszkola trwa od godziny 7.30 do godziny 18.00
- Wychowankom przebywającym w przedszkolu , nie wolno samowolnie oddalać się poza jego teren.
- Nauczyciel na każdej godzinie zajęć sprawdza listę obecności, odnotowuje nieobecności.
- Rodzice każdorazowo poinformowani są o planowanych zmianach w organizacji przedszkola przez wychowawcę oraz informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej przedszkola.
- Przed opuszczeniem sali grupa jest zobowiązana pozostawić porządek w sali.
- Każda grupa ma swój kodeks zachowania, z którym wychowawcy zapoznają swoich wychowanków na początku września.
II PROCEDURA
bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływania do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem.
- Nauczyciel musi być świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci, jaka na nim spoczywa. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich jego działań. Nauczyciel musi mieć świadomość, że w przypadku narażenia zdrowia i życia dzieci poniesie pełną odpowiedzialność dyscyplinarną.
- Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa- zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym- za to poczucie bezpieczeństwa również odpowiada nauczyciel.
- Przedszkole w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy BHP i ppoż. określone w odpowiednich przepisach prawa.
- Dzieci są przyprowadzane do przedszkola przez rodziców lub inne osoby upoważnione przez rodziców.
- Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców lub inne osoby przez nich upoważnione.
- Nauczyciel powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z przedszkola. Z ogrodu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic dotarł na teren ogrodu przedszkolnego.
- Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo znajdują się w procedurze przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
- Dzieci są objęte ciągłym dozorem i opieką, nie mogą być pozostawione bez opieki dorosłych nawet na sekundę. W trakcie prowadzenia zajęć wychowawczo-dydaktycznych zabronione jest prowadzenie rozmów z wykorzystaniem telefonu komórkowego przez nauczyciela.
- Dzieciom, które weszły do sali, nie wolno w ciągu dnia wychodzić z niej samowolnie, bez pozwolenia i dozoru. Nie wolno też samowolnie wychodzić z budynku przedszkola.
- Pracownicy obsługi mają obowiązek zamykać drzwi wejściowe w godzinach od 9:00 do 15:00. Jeżeli jakaś grupa wychodzi na plac zabaw lub na spacer w w/w godzinach nauczyciel lub pracownik obsługi po powrocie dzieci z ogrodu przedszkolnego lub spaceru, wycieczki zamyka drzwi wejściowe.
- W razie potrzeby osoby wchodząca do przedszkola korzystają z domofonu lub dzwonku przy drzwiach wejściowych. Wszyscy pracownicy mają obowiązek reagowania na dzwonek domofonu.
- Podczas zabaw dowolnych w sali nauczyciel zwraca uwagę na zgodną i bezpieczną zabawę dzieci, zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek i uczy dzielenia się nimi, ewentualnie ingeruje w konflikty między dziećmi, jeśli te nie są w stanie same ich rozwiązać.
- Nauczyciel odpowiada za stan zabawek i sprzętu, którymi bawią się dzieci. W tym celu sporządza protokoły zużycia zabawek/sprzętu lub zgłasza konieczność dokonania niezbędnych napraw.
- Nauczyciel dba o dostosowanie mebli do wzrostu dzieci. W tym celu przeprowadza pomiar wzrostu dzieci w swojej grupie dwa razy w ciągu roku szkolnego (wrzesień, luty) i sprawdza czy siedzą zgodnie z obowiązującymi normami.
- Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża dzieci do przestrzegania ustalonych zasad, w tym przede wszystkim zasad zgodnej zabawy i zgodnego współżycia z rówieśnikami. Zapoznaje dzieci i ich rodziców z systemem kar i nagród obowiązujących w danej grupie.
- Podczas pobytu dzieci na terenie przedszkolnym od pierwszych dni września uczy się dzieci korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
- Nauczyciele i pracownicy przedszkola którzy zauważą usterki zagrażające dzieciom lub pracownikom są zobowiązane do natychmiastowego poinformowania o tym dyrektora. Dyrektor decyduje co z dana usterką zrobić.
- W razie nieobecności dyrektora w placówce a zauważeniu przez pracownika niebezpiecznych usterek sprzętu, nauczyciel zabezpiecza sprzęt.
- W czasie pobytu na placu zabaw nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi dziećmi i przybywać w miejscu największych zagrożeń.
- Podczas zabaw i zajęć na placu zabaw dzieciom nie wolno samowolnie oddalać się z terenu. Dzieci wracają z terenu kolumną jednoosobową lub w parach prowadzonych przez nauczyciela. Nauczyciel każdorazowo sprawdza, czy wszystkie dzieci będące w danym dniu w jego grupie znajdują się w kolumnie.
- Podczas zajęć obowiązkowych zawsze należy przemyśleć organizacyjnie zajęcia, tok ćwiczeń ruchowych, przebieg zabawy pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
- Każde wyjście nauczyciela z grupą poza teren przedszkola dokumentowane jest na karcie wycieczki/ spaceru, każdorazowo przedstawianej dyrektorowi przedszkola do akceptacji, co najmniej na dzień przed planowanym wyjściem.
- Nauczyciele mają ściśle wyznaczone godziny pracy z dziećmi. Przygotowywanie się do zajęć, w tym przygotowywanie potrzebnych w danym dniu pomocy dydaktycznych, sprzętu itp. powinno odbywać się poza godzinami pracy z dziećmi.
- Nauczycielowi nie wolno pozostawić dziecka bez opieki lub pod opieką innej osoby w sytuacji, kiedy rodzic spóźnia się po odbiór dziecka. W tym przypadku dyrektor ma prawo polecić pozostanie nauczycielowi w grupie na czas dotarcia rodzica do przedszkola. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela obowiązujące. Nauczyciel dokonuje wpisu do dziennika o sprawowaniu indywidualnej opieki nad dzieckiem. Nie jest dopuszczalne odprowadzenie dziecka do domu przez nauczyciela ani opuszczenie z nim terenu przedszkola.
- W przypadku konieczności wyjścia nauczyciela z sali np. do toalety, pilnego telefonu itp. grupą powinna zająć się inny nauczyciel lub osoba z obsługi. Nauczyciel powinien ograniczyć swoją nieobecność do minimum.
- W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel jest obowiązany natychmiast powiadomić dyrektora oraz:
- zapewnić udzielenie pierwszej pomocy,
- podjąć środki zapobiegawcze (w stosunku do dzieci, nauczycieli czy pozostałych pracowników przedszkola).
- Dyrektor przedszkola podejmuje decyzję o zawiadomieniu rodziców/opiekunów dziecka, a w razie gdy wypadek jest ciężki – powiadamia organ prowadzący i prokuraturę. Po wypadku sporządzany jest protokół powypadkowy, w którym określa się rodzaj wypadku, przyczyny, podjęte środki zapobiegawcze, ustalone zalecenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
III PROCEDURA
dotyczy przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice/prawni opiekunowie.
- Rodzice powierzają dziecko dyżurującemu opiekunowi przed wejściem na korytarz przedszkolny w miejscu wyznaczonym.
- Nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali.
- Rodzice/prawni opiekunowie mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe.
- Wszelkie dolegliwości dziecka zobowiązani są zgłaszać nauczycielowi i udzielać wyczerpujących informacji na ten temat.
- Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że nie jest ono zdrowe.
- Nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego obserwacji wynika, że dziecko może być chore. W przypadku, kiedy temperatura dziecka wskazuje na stan podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia przyjęcia dziecka do grupy.
- Dziecko należy przyprowadzić do przedszkola do godz. 8:30,w wyjątkowych sytuacjach później, po uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym przybyciu dziecka.
- Wydanie dziecka innym osobom, niż rodzice/prawni opiekunowie może nastąpić tylko w przypadku pisemnego upoważnienia podpisanego przez rodziców/ prawnych opiekunów. Wypełnione upoważnienie z wykazem osób odpowiedzialnych za odbiór dziecka z przedszkola rodzice/opiekunowie składają osobiście u nauczyciela grupy lub innego nauczyciela.
- Nauczyciel w razie najmniejszych wątpliwości, ma obowiązek sprawdzić zgodność danych osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości.
- Jeśli okaże się, że dane nie są zgodne, nauczyciel powiadamia rodziców/ prawnych opiekunów i dyrektora placówki oraz nie wydaje dziecka do wyjaśnienia sprawy.
- Przy odbieraniu dziecka z ogrodu przedszkolnego wymaga się od rodziców/ prawnych opiekunów, aby podeszli razem z dzieckiem do nauczyciela i zgłosili fakt odebrania dziecka.
- Dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej pełnoletniej osobie, niż wymienione w karcie zgłoszenia, jednak wyłącznie po uprzednim przekazaniu takiej informacji przez rodziców/ prawnych opiekunów bezpośrednio nauczycielowi w formie pisemnej.
- Upoważnienie zawiera zapis: „od momentu odebrania dziecka z przedszkola przez osobę upoważnioną, cała odpowiedzialność za zdrowie i życie dziecka spoczywa na osobie dającej upoważnienie” (czyli na rodzicu, prawnym opiekunie).
IV PROCEDURA
dotyczy przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko z przedszkola chce odebrać rodzic/opiekun prawny będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków
- Nauczyciel nie wydaje dziecka i zawiadamia dyrektora placówki.
- Zawiadamia o zaistniałym fakcie drugiego rodzica/ prawnego opiekuna lub inną osobę upoważnioną przez rodziców do odebrania dziecka z przedszkola.
- W przypadku odmowy odebrania dziecka przez inne osoby upoważnione do odbioru, dyrektor lub nauczyciel powiadamia o zaistniałej sytuacji jednostkę policji.
- Po rozpoznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka dyrektor przedszkola i Policja podejmują decyzję o dalszym postępowaniu w sprawie.
- Po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w Procedurach bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu.
- Po zakończeniu działań interwencyjnych dotyczących zaistniałego zdarzenia nauczyciel sporządza notatkę służbową i przekazuje ją dyrektorowi placówki.
- Jeśli w/w sytuacja powtarza się dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny – Wydział Rodzinny i Nieletnich i powiadomić rodziców o podjętych działaniach.
V PROCEDURA
dotyczy przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola
- Jeśli dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola w godzinach otwarcia placówki, nauczyciel powiadamia o tym fakcie dyrektora przedszkola.
- Dyrektor lub pod jego nieobecność nauczyciel zawiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców/prawnych opiekunów i zobowiązuje ich do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- Jeśli próba zawiadomienia rodziców się nie powiedzie, dyrektor lub nauczyciel zwraca się o pomoc do policji w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców/ prawnych opiekunów.
- Po konsultacji z policją dyrektor lub nauczyciel może:
- podjąć decyzję o odprowadzeniu dziecka do domu, jeśli rodzice/ prawni opiekunowie lub inne osoby upoważnione do odbioru dziecka są w domu i z obserwacji wynika, że mogą sprawować opiekę nad dzieckiem (np. nie są pod wpływem alkoholu, środków odurzających, itp.),
- zwrócić się do policji z prośbą o podjęcie dalszych działań przewidzianych prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym.
- Nauczyciel sporządza ze zdarzenia notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi przedszkola.
- Po zdarzeniu dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka w celu wyjaśnienia sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania prawa obowiązującego w przedszkolu.
- Jeśli przypadki nieodbierania dziecka z przedszkola powtarzają się, dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny i poinformować rodziców/prawnych opiekunów o podjętych działaniach.
VI PROCEDURA
postępowania z dzieckiem, który ma dolegliwości zdrowotne podczas pobytu w przedszkolu
- W przypadku stwierdzenia, że dziecko źle się czuje, nauczyciel podejmuje następujące działania:
- sprawdza objawy złego samopoczucia, ewentualnie mierzy dziecku temperaturę;
- zasięga opinii dyrektora, który w razie potrzeby kontaktuje się z rodzicami i ustali z nimi dalsze postępowanie w sprawie dziecka lub bezpośrednio sam nauczyciel kontaktuje się z rodzicami w celu odebrania dziecka z przedszkola i pójścia z dzieckiem do lekarza;
- informacja o wezwaniu rodziców – notatka służbowa;
- zapewnia choremu dziecku do momentu przybycia rodzica spokój, jeśli jest taka możliwość odseparowanie od innych dzieci.
- Nauczyciel podejmuje decyzję, że należy wysłać chore dziecko do domu, kiedy:
- w jego ocenie dziecko jest zbyt chore, aby pozostać w przedszkolu;
- jeżeli z powodu złego samopoczucia nie jest w stanie uczestniczyć w zajęciach lub jeśli jego stan wymaga fachowej opieki, jest przy tym płaczliwe, zmęczone lub poirytowane, ma apetyt gorszy niż zwykle, ma gorączkę;
- jeśli naraża inne dzieci na zarażenie się chorobą.
- Za objawy zaobserwowane u dziecka, upoważniające nauczyciela do poinformowania rodziców o konieczności zabrania dziecka do domu uważa się:
- skóra: jeżeli na skórze pojawia się wysypka i temperatura ciała dziecka jest podwyższona lub jeśli wysypce towarzyszą zmiany w zachowaniu dziecka (swędzące, pęcherzykowate wypryski na skórze);
- oczy: ropne zapalenie spojówek (białko oka jest zaróżowione lub zaczerwienione, a w oku zbiera się substancja ropna, która wycieka lub zasycha w oku);
- zachowanie: dziecko wykazuje symptomy zmęczenia lub jest poirytowane, płacze częściej niż zwykle;
- system oddechowy: dziecko ma problemy z oddychaniem;
- system trawienia: dziecko ma biegunkę, w ciągu ostatnich 2 godzin zwracało przynajmniej dwa razy (chyba że istnieje pewność, że wymioty nie są skutkiem choroby);
- jama ustna: w jamie ustnej pojawiły się krostki lub owrzodzenie i ślina wycieka dziecku z ust;
- ma symptomy poważnych chorób zakaźnych lub jeśli odczuwa ból zęba, gardła, ucha albo odczuwa mdłości, nawet jeżeli jego temperatura ciała jest nieznacznie podwyższona.
- W przypadku chorób zakaźnych nauczyciel informuje dyrektora przedszkola o rodzaju choroby i częstotliwości zachorowań w grupie. Ponadto nauczyciel informuje wszystkich rodziców przedszkola o chorobie lub umieszcza ją na tablicy informacyjnej. Sporządza notatkę o zdarzeniu, którą podpisują rodzice. /zał.1/
VII PROCEDURA
dotycząca zabaw na placu zabaw, spacerów i organizowania wycieczek poza teren przedszkola
- Nauczyciel w przypadku organizowania zabaw i zajęć na placu zabaw:
- wychodzi na plac zabaw po uprzednim sprawdzeniu stanu terenu i sprzętu ogrodowego
- przestrzega wymogu, aby zabawy były organizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania placu przedszkolnego umieszczonymi na tablicy informacyjnej,
- nauczyciel zobowiązany jest sprawdzić stan liczebny dzieci przed wyjściem i przed powrotem do sali.
- W przypadku organizowania wycieczki:
- dyrektor powołuje spośród nauczycieli kierownika wycieczki, którego obowiązkiem jest:
- zobowiązać nauczycieli prowadzących grupę do zebrania pisemnych zgód od rodziców na udział dzieci w wycieczce i do sprawdzenia, czy u dzieci nie występują przeciwwskazania zdrowotne, ograniczające ich uczestnictwo w wycieczce (informacje lub oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych),
- sporządzić program i regulamin wycieczki, listę uczestników, opiekunów, umieścić te informacje w karcie wycieczki i przedstawić do zatwierdzenia dyrektorowi,
- zapoznać opiekunów grup oraz rodziców/prawnych opiekunów z programem i regulaminem wycieczki,
- powierzyć opiece jednego opiekuna nie więcej niż 15 dzieci,
- dostosować organizację i program wycieczki do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci,
- zabrać ze sobą kompletną i sprawdzoną apteczkę pierwszej pomocy,
- czuwać nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki a w razie potrzeby dyscyplinować uczestników,
- w chwili wypadku kontrolować przebieg akcji ratunkowej,
- bezwzględnie odwołać wyjazd w przypadku burzy, śnieżycy i innych niesprzyjających warunków atmosferycznych,
- nie dopuścić do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu zdrowia i życia.
- Za organizację i przebieg wycieczki odpowiedzialni są także opiekunowie grup, których obowiązkiem jest:
- znać i przestrzegać program i regulamin wycieczki oraz stosować się do poleceń kierownika wycieczki,
- stale sprawdzać stan liczebny grupy, a zwłaszcza bezpośrednio przed wyjazdem, w dogodnych momentach trwania wycieczki, oraz bezpośrednio przed powrotem, a także tuż po powrocie do przedszkola,
- dopilnować ładu i porządku przy wsiadaniu do pojazdu i zajmowaniu miejsc,
- przestrzegać zasady: nauczyciel wsiada ostatni a wysiada pierwszy,
- zwracać uwagę na właściwe zachowanie się dzieci w czasie oczekiwania i przejazdu,
- przestrzegać obowiązku wysiadania przez dzieci tylko na parkingach,
- zabezpieczyć wyjcie na prawe pobocze, zgodnie z obowiązującym kierunkiem jazdy i wyprowadzić w bezpieczne miejsce.
- dyrektor powołuje spośród nauczycieli kierownika wycieczki, którego obowiązkiem jest:
- W przypadku wyjścia na spacer:
- nauczyciel odnotowuje dzień, miejsce i godzinę wyjścia z grupą w zeszycie wycieczek,
- zaopatruje dzieci w kamizelki odblaskowe,
- idzie zawsze od strony ulicy,
- dostosowuje trasę do możliwości dzieci,
- stale sprawdza stan liczebny grupy, zwłaszcza przed wyjściem na spacer, przed powrotem i po powrocie ze spaceru.
VIII PROCEDURA
dotyczy postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku dziecka w przedszkolu
- Wypadek dziecka – nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania dziecka pod opieką przedszkola:
- na terenie przedszkola;
- poza terenem przedszkola (plac zabaw, wycieczki, wyjścia pod opieką nauczycieli)
- W czasie zajęć edukacyjnych pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dziecka ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia bez względu na to, czy są one zajęciami planowymi, czy też nauczyciel zastępuje nieobecnego w tym czasie innego prowadzącego dane zajęcia.
- W przypadku nagłego wypadku, nauczyciel:
- niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, udziela pierwszej pomocy (nauczyciele są przeszkoleni w tym zakresie),
- niezwłocznie powiadamia dyrektora lub osobę go zastępującą,
- powiadamia rodziców poszkodowanego dziecka.
- Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych obrażeń np. widoczne lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku, nauczyciel lub dyrektor powiadamiają rodzica o zdarzeniu i ustala z nim:
- potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica,
- godzinę odbioru dziecka z przedszkola w dniu zdarzenia.
Nauczyciel dokumentuje opis zdarzenia i fakt w/w powiadomienia: sporządza notatkę służbową podając datę i godzinę powiadomienia matki/ojca o zdarzeniu, którą podpisuje rodzic i która jest składana do teczka dziecka.
- Zdarzenia powyższe nie wymagają wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.
- W każdym trudniejszym przypadku (widoczne obrażenia, urazy, niepokojące objawy) nauczyciel lub dyrektor :
- po stwierdzeniu, że dziecko poszkodowane w wypadku, któremu uległo, wymaga specjalistycznej pomocy natychmiast wzywa pogotowie ratunkowe oraz powiadamia o zdarzeniu dyrektora i rodziców,
- do czasu przybycia pogotowia ratunkowego osoby przeszkolone w udzielaniu pomocy przedmedycznej podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie dziecka.
- O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor zawiadamia niezwłocznie pracownika bhp, policję, organ prowadzący,
- O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
- Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
- Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem przedszkola, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
- dyrektor powołuje zespół powypadkowy, w skład zespołu wchodzi dyrektor oraz pracownik przedszkola przeszkolony w zakresie bhp,
- zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową.
IX PROCEDURA
dotycząca postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze przejawiającym agresję
Postępowania doraźne
- Zarówno każdy nauczyciel, jak i inny pracownik przedszkola zobowiązany jest do przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony wychowanków.
- Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim wychowankom, a także sobie.
- Reakcja wobec przejawów agresji powinna być adekwatna do skali zagrożenia spowodowanego agresją, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju sprawcy.
- Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy powstrzymać się od przejawiania w stosunku do niego agresji fizycznej i słownej (nie należy: obrażać dziecka, zawstydzać go ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba). Reakcja powinna być stanowcza, a przekaz słowny prosty i jasny.
- Użycie siły fizycznej jako środka przymusu jest ostatecznością w przypadku konieczności powstrzymania dziecka przed zadaniem ciosu innej osobie,w celu rozdzielenia bijących się dzieci czy pozbawienia dziecka niebezpiecznego przedmiotu, jeśli odmawia ono jego dobrowolnego oddania.
- Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinna towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi itp.
- Wychowankowie, przeciwko którym skierowana była agresja, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich krzywdy powinna im zostać udzielona pomoc.
- Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy, do której uczęszcza agresywny wychowanek, informuje o zdarzeniu nauczyciela.
- Nauczyciel przeprowadza rozmowę z dzieckiem agresywnym w celu wyjaśnienia powodów niewłaściwego zachowania.
- Fakt agresywnego zachowania dziecka powinien być odnotowany i opisany w karcie kontaktów z rodzicami, podpisany przez rodziców oraz zgłoszony bezpośrednio rodzicowi odbierającemu w danym dniu dziecko z przedszkola.
Postępowania systemowe
- Nauczyciel w ramach działań profilaktycznych omawia z rodzicami wszystkich dzieci wzajemne relacje między przedszkolem a środowiskiem rodzinnym dziecka, obowiązki w zakresie współdziałania w procesie wychowawczym oraz zakres odpowiedzialności za zachowanie dziecka.
- Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywania problemów dziecka, zgłasza problem dyrektorowi i psychologowi.
- W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze nauczyciel przeprowadza z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje rodziców do współpracy w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia
w środowisku rodzinnym dziecka. Działania te nauczyciel dokumentuje sporządzeniem notatki służbowej. - Nauczyciele i psycholog zobowiązani są do wspomagania rodziców w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym, przekazanie informacji o instytucjach wspomagających rodzinę.
- Nauczyciel dziecka sprawiającego trudności wychowawcze podejmuje działania w celu organizacji dla niego oraz ewentualnie także dla jego rodziców form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- W przypadku nieskuteczności działań podejmowanych przez wychowawcę nauczyciel przedstawia problem „trudnego dziecka” dyrektorowi.
- W razie niemożliwości przezwyciężenia trudności wychowawczych, wynikającej z braku współpracy ze strony rodziców dziecka lub z innych zaniedbań obowiązków rodzicielskich, dyrektor z organem prowadzącym rozważa poinformowanie o sytuacji sądu rodzinnego oraz skreśleniu dziecka z listy.
X PROCEDURA
wspierania rozwoju dziecka nadpobudliwego
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej to nadmierna pobudliwość układu nerwowego, na ogół objawiająca się przez nadruchliwość, wzmożoną pobudliwość emocjonalną i/lub specyficzne zaburzenia w sferze poznawczej. Inaczej mówiąc to odmienna praca mózgu, która uniemożliwia dziecku kontrolowanie swoich zachowań, a więc także kontrolowanie uwagi i ruchów. Jest stałą cechą dziecka, która może zmieniać się w miarę jak ono dorasta.
Wyróżnić można trzy charakterystyczne dla nadpobudliwości grupy objawów:
- nasilone zaburzenia uwagi – niemożność jej skoncentrowania (sfera poznawcza),
- nadmierna impulsywność (sfera emocjonalna),
- nadmierna ruchliwość (sfera ruchowa).
- Postępowanie nauczyciela wobec dziecka nadpobudliwego:
- ustalanie stałych i jednoznacznych zasad, przypominanie dziecku o obowiązujących zasadach oraz konsekwentne ich respektowanie,
- stwarzanie dziecku „uporządkowanego świata”,
- stosowanie krótkich, czytelnych komunikatów,
- szukanie konstruktywnych form rozładowania nadruchliwości,
- częste chwalenie dziecka, zauważanie drobnych sukcesów,
- niekaranie dziecka za objawy niezależne od niego,
- przygotowywanie dziecka na nową sytuację i ustalenie nieprzekraczalnych zasad,
- rozkładanie trudniejszych zadań na etapy, dzielenie dłuższych poleceń na części,
- dostosowanie tempa pracy do możliwości dziecka,
- stosowanie przerw, zabaw ruchowych,
- docenianie trudu włożonego w pracę dziecka nadpobudliwego,
- stosowanie metod wyciszających, relaksujących.
- Nauczyciele dzieci nadpobudliwych mają możliwość konsultacji ze specjalistami z PPP celem uzyskania wskazówek i zaleceń do pracy z dzieckiem.
XI PROCEDURA
dot. postępowania w przypadku sygnałów wskazujących na zaniedbywanie dziecka
Ogólne objawy i sygnały wskazujące na stosowanie przemocy wobec dziecka
Wyróżnia się cztery podstawowe kategorie złego traktowania dziecka:
- stosowanie przemocy fizycznej;
- stosowanie przemocy psychicznej (emocjonalnej);
- wykorzystywanie seksualne;
- zaniedbywanie.
- Dziecko doznające przemocy fizycznej:
- może mieć siniaki, oparzenia, opuchlizny na różnych częściach ciała i rany w różnych fazach gojenia się;
- może mieć rany twarzy i głowy, sińce pod oczami;
- może mieć złamania i zwichnięcia – powtarzające się;
- może być agresywne lub apatyczne;
- okazuje lęk przed nagłym dotknięciem (unik, skulenie się);
- unika kontaktów społecznych lub wdaje się w częste bójki z innymi dziećmi;
- często kłamie;
- może nadużywać substancji psychoaktywnych;
- może podejmować próby samobójcze;
- mogą występować zaburzenia jedzenia.
- Dziecko doznające przemocy emocjonalnej:
- może mieć mimowolne ruchy mięśni – szczególnie twarzy;
- może mieć zaburzenia mowy (wynikające z napięcia nerwowego);
- może mieć dolegliwości psychosomatyczne (bóle brzucha, bóle głowy, mdłości);
- może przejawiać brak poczucia pewności siebie;
- może wykazywać zachowania destrukcyjne, wycofanie się, depresję;
- może okazywać nadmierne podporządkowanie się dorosłym;
- często kłamać, może wykazywać nieadekwatny lęk przez konsekwencjami różnych działań oraz lęk przed porażką.
- Dziecko wykorzystywane seksualnie:
- może okazywać lęk przed określoną osobą lub określonymi miejscami;
- może objawiać nieuzasadniony lęk przed badaniami lekarskimi;
- jego rysunki mogą mieć tematykę seksualną;
- może wykazywać nadmierną pobudliwość seksualną (znajomość zachowań seksualnych oraz anatomii narządów płciowych);
- może objawiać zachowania destrukcyjne;
- może przejawiać zaburzenia emocjonalne.
- Dziecko zaniedbywane:
- może przejawiać zaburzenia natury emocjonalnej i wychowawczej;
- może objawiać zaniedbania natury estetycznej;
- może mieć częste nieobecności w przedszkolu, które są nie zgłaszane przez rodziców.
Postępowanie:
- Jeżeli Nauczyciel będzie miał podejrzenie, że dziecko jest zaniedbane lub stosuje się wobec niego przemoc należy o tym fakcie poinformować dyrektora przedszkola.
- Dyrektor może zwołać zespół nauczycieli, specjalistów w celu przeanalizowania sytuacji dziecka.
- Dyrektor i organ prowadzący może zdecydować wprowadzenia procedury „Niebieskiej karty”.
- Dyrektor może powiadomić policję lub Sąd Rodzinny w celu wglądu w sytuację rodzinną dziecka.
- Ze wszystkich podjętych działań zarówno nauczyciel jak i dyrektor przedszkola sporządza notatki służbowe.
XII PROCEDURA
dotycząca kontaktów z rodzicami
Do przestrzegania procedury zobowiązani są rodzice i nauczyciele.
Obowiązujące zasady postępowania:
- Informacji o dziecku udzielają wyłącznie nauczyciele-wychowawcy, nauczyciele wspomagający, nauczyciele zajęć dodatkowych, dyrektor oraz Organ prowadzący.
- Kontakty rodziców/opiekunów z nauczycielami przebiegają według ustalonego na początku roku szkolnego harmonogramu, uwzględniającego zebrania z rodzicami, zajęcia otwarte oraz konsultacje indywidualne.
- Rodzice powinni współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziców/opiekunów prawnych i Przedszkola.
- Formami współpracy Przedszkola z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka są:
- konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielami, specjalistami, Dyrektorem Przedszkola,
- zebrania grupowe,
- udział rodziców w zajęciach otwartych, uroczystościach, piknikach, festynach, wycieczkach,
- tablica informacyjna,
- korespondencja drogą e-mailową.
- Rodzice/opiekunowie mają możliwość kontaktów dodatkowych poza ustalonym harmonogramem w miarę potrzeb wynikających z aktualnych sytuacji, ale powinny one odbywać się po uprzednim uzgodnieniu daty takiego spotkania.
- Nauczyciel zobowiązany jest do rzetelnego i rzeczowego przygotowania się do spotkania z rodzicem/opiekunem.
- Miejscem kontaktów nauczycieli z rodzicami/opiekunami może być jedynie Przedszkole.
- Kontakty nauczycieli z rodzicami powinny mieć charakter osobisty. Nauczyciele nie udzielają telefonicznych informacji o dzieciach, z wyjątkiem szczególnie uzasadnionych przypadków, np. choroba dziecka.
- W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo nauczyciel może zorganizować spotkanie indywidualne z rodzicami/opiekunami w uzgodnionym miejscu i terminie, poza ustalonym harmonogramem. Notatka z takiego spotkania zostaje umieszczona w dzienniku i poświadczona podpisem nauczyciela i rodziców.
- Nie dopuszcza się rozmów nauczycieli z rodzicami/opiekunami i udzielania informacji o dziecku w czasie trwania zajęć.
- Rodzice/opiekunowie prawni pozostawiają wychowawcy kontaktowe numery telefonów, które są wpisane do dzienników zajęć oddziału. Każda zmiana numeru telefonu rodziców/opiekunów powinna być niezwłocznie zgłoszona wychowawcy.
- Obecność rodziców/opiekunów na zebraniach ogólnych potwierdzana jest ich podpisem na zbiorczej liście obecności dla danej grupy.
- Wynikłe w czasie zebrania sprawy trudne, wymagające udziału lub interwencji dyrektora Przedszkola należy rozwiązać w ciągu dwóch tygodni od ich zgłoszenia. Niezwłocznie po zebraniu wychowawca zobowiązany jest do poinformowania dyrektora Przedszkola o zaistniałym problemie.
- Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy Przedszkola powinny być kierowane przez rodziców/opiekunów kolejno do:
- nauczyciela,
- dyrektora Przedszkola,
- organu prowadzącego.
- Ze względu na specyfikę pracy z małymi dziećmi niedopuszczalne jest rozwiązywanie sytuacji konfliktowych poprzez podnoszenie głosu na rozmówcę, agresywny charakter rozmowy bądź próby wywierania presji psychologicznej na nauczycieli lub pracowników administracji i obsługi.
- Rodzice/opiekunowie wspólnie z nauczycielami przestrzegają przyjętą procedurę w trosce o poprawność kontaktów, ich rzetelność i zadowalający poziom współpracy Przedszkola z rodzicami.
XIII PROCEDURA
dotyczy bezpieczeństwa przeciwpożarowego
- Nauczyciel ma obowiązek wejść pierwszy do sali, zwrócić uwagę na stan techniczny pomieszczenia, sprawdzić czy warunki do prowadzenia zajęć nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci.
- Nauczyciel i pozostali pracownicy przedszkola są zobowiązani:
- mieć aktualne szkolenie BHP i znać obowiązujące w placówce stosowne instrukcje i szkolenia.
- znać numery telefonów alarmowych, plany ewakuacyjne i oznakowanie dróg ewakuacyjnych.
- umieć posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym i znać obowiązki postępowań na okoliczność różnych zagrożeń w tym pożarowego
- w trakcie alarmu pożarowego stosować się do wytycznych zawartych w Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego Przedszkola
XIV PROCEDURA
awaryjna w przypadku pożaru
Pożar w budynku przedszkola
- Natychmiast uruchomić procedurę Ewakuacji.
- Powiadomić komendę Straży Pożarnej.
- Powiadomić komendę policji.
- Zorganizować gaszenie ognia do czasu przyjazdu Straży Pożarnej. (To zadanie powinno być wykonywane wyłącznie przez przeszkolone osoby. Nie wolno ryzykować zdrowia i życia pracowników. Zalecana jest ewakuacja).
- Upewnić się należy, że wszystkie drogi dojazdowe są wolne dla pojazdów straży pożarnej.
- Nauczyciele zgłaszają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola.
- Dyrektor , zgłasza straży pożarnej i policji nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić.
- Dyrektor powiadamia zarządcę budynku o pożarze i o uszkodzeniach lub podejrzeniu uszkodzeń instalacji.
- Dyrektor powiadamia Organ Prowadzący i Kuratorium Oświaty.
- Dyrektor nie pozwala dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku, dopóki Straż Pożarna lub policja nie ogłosi, że zagrożenie minęło.
Ogień w pobliżu przedszkola
- Pracownik , który zauważy ogień w pobliżu przedszkola informuje o tym dyrektora, osobę zastępującą dyrektora lub kierownika gospodarczego.
- Osoba zarządzająca placówką ma za zadanie ocenić konieczność uruchomienia jakiejkolwiek akcji. Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie przerywa zajęć w salach. Powiadamia Straż Pożarną.
- Jeśli ogień zagraża przedszkolu, przeprowadza działania od 1 do 10 z powyższej procedury.
Procedury bezpieczeństwa do pobrania
- Udostępnienie dokumentu na stronie internetowej przedszkola oraz
- Udostępnienie dokumentu drogą elektroniczną do rodziców
- Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.
- Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
Dokonywanie zmian w procedurach
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach dotyczących bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu może dokonać dyrektor placówki i organ prowadzący.
Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
Procedury wchodzą w życie z dniem …………………………………………